Tuesday 24 April 2012

Haiwan Terpantas Didunia


1.Cheetah
haiwan terpantas yang pernah hidup di daratan dengan kepantasan 112km/jam hingga 120 km/jam pada jarak 460 m (500 yard). . Cheetah boleh mencapai kepantasan 0 km/jam sampai 110 km/jam hanya dalam waktu 3 saat



2. ANTELOP – 61 Mil/jam (80 Km/jam)
Binatang ini juga tersenarai sebagai kedua terpantas di dunia. Kepantasan maksima binatang ini sangat sukar untuk dipastikan secara tepat, kerena tiap individu binatang ini memilik kemampuan yang berbeza-beza. Binatang ini juga memiliki kemampuan sprint lebih lama kerena disokong dengan ruang paru-paru dan jantung yang lebih besar.


3. WILDEBEEST – 50 Mil/jam (80 Km/jam)
Wildebeest adalah binatang yang salah satu kehidupnya bergantung dengan kepantasannya untuk mengelak dari menjadi pemangsa. Binatang ini adalah makanan kesukaan kucing besar(singa kot), ini kerena habitat Wildebeest di permukaan terbuka Afrika, mereka adalah komuniti terbanyak yang boleh hidup sampai 20 tahun.


4. SINGA – 50 Mil/jam (80 Km/jam)
Raja dari segala pemburu, singa, tidak perlu memiliki kepantasan untuk menjadikan dirinya sebagai yang terbaik di antara yang terbaik. Semasa memburu untuk meneruskan hidupnya, kebanyakan nafkah keluarga di cari oleh singa betina, namun singa jantan jika emosi boleh berlari mencapai kepantasan 80 km/jam.


5. RUSA THOMPSON – 50 Mil/jam (80 Km/jam)
Nama Thompson di ambil sempena orang pertama yang menjumpainye, Joseph thompson, Rusa Thompson diakui di dunia sebagai rusa terbaik, baik dari segi bentuk fizikal, kepantasan, dan juga kecerdikannya berbanding jenis rusa lainnya. Dalam hal menlarikan diri dari musuh terutama cheetah, rusa ini boleh mencapai kepantasan 80 km/jam disertai dengan pergerakan zigzag yang memeningkan. Rusa ini juga memilik ketahanan lebih baik dari cheetah maksudnye boleh berlari lebih lama dengan kepantasan maksimum berbanding cheetah (goreng pon sodap)


6. KUDA – 47,5 Mil/jam (76 Km/jam)
kuda jenis Quarter Horse adalah terpantas .Kuda ini boleh mencapai kepantasan maksima 76 km perjam.


7. RUSA BESAR – 46 Mil/jam (73,6 Km/jam)
Rusa ini dianggap sebagai rusa kedua terbesar di dunia, dan juga salah satu mamalia terbesar di Amerika utara dan Asia timur. Berbeza dengan binatang berkelajuan tinggi lainnya, binatang ini menggunakan kepantasan untuk mengelak dari pemangsa, tapi jika melihat ukuran dan kepantasannya, kebanyak binatang pemburu sekiranya lapar, lebih suka melupakan niatnya untuk memburu rusa ini.


8. ANJING PEMBURU – 45 Mil/jam (72 Km/jam)
Anjing ini menggabungkan antara kepantasan dan kecerdikan dalam memburu mangsanya, mereka memburu secara berkumpulan dan sangat ganas, salah satu anjing merangkap mangsanya ke satu tempat, dan anjing lainnya bersedia menyerang bergilir sampai mangsa tak berdaya.


9. COYOTE – 43 Mil/jam (68.8 Km/jam)
Coyote menggunakan kepantasan mereka untuk memburu binatang kecil seperti tikus-tikus, tupai, rusa dan ternakkan. Binatang pemakan daging ini, hidup berkelompok, dan memburu sepanjang musim.


10. RUBAH – 42 Mil/jam (67.2 Km/jam)
Rubah adalah pemburu yang makan daging dan sayur-sayuran. Mereka menggunakan kepantasan mereka berburu tikus-tikus dan bahkan burung-burung.

No comments:

Post a Comment